Predmet hry | Ihrisko | Lopta | Dĺžka zápasu | Útok vs Obrana | Skórovací systém | Všeobecné zručnosti hráčov | Pozície v družstve | Rozostavenie hráčov na ihrisku


Predmet hry

V najjednoduchšom ponímaní je americký futbal strategický boj s účelom dopraviť loptu do súperovho skórovacieho územia zvaného endzone = touchdown(6 bodov). Po skórovaní touchdownu má mužstvo tzv. extra point, to znamená ďalší jeden pokus na skórovanie, pričom má dve možnosti. Prvou je kopnutie lopty do bránky za 1 bod alebo opätovné dopravenie lopty do endzone za 2 body.

To čo robí futbal tak zábavným sú jeho pravidlá a obmedzenia, ktoré súčasne chránia hráčov a zvyšujú obtiažnosť tohto športu. Keďže ide o kolektívny šport, každý hráč v družstve má špecifickú pozíciu, na ktorej hrá. Zatiaľ čo coach je lídrom na striedačke, ktorý určuje herné signály, Quarterback je lídrom na ihrisku, ktorý jemne dolaďuje plány coacha podľa správania sa súperov.


Ihrisko

(Kliknite na obrázok pre jeho zväčšenú verziu)

Americký futbal sa hrá na obdĺžnikovom trávniku alebo umelom povrchu, ktorého rozmery sú 53 1/3 x 100 yardov (prevod mier nájdete tu) . Okolo ihriska sú vedené hrubé čiary(aspoň 6 stôp), ktoré ohraničujú ihrisko. Biele čiary vedené po dĺžke rovnobežne s ihriskom(na obrázku sú vodorovné) sa nazývajú postranné čiary, zatiaľ čo čiary vedené po jeho šírke sú tzv. endlines(koncové čiary).A Goalpost

100 yardov dĺžky je rozdelených do 5-yardových častí označených čiarami, pričom na každých 10 yardoch je číslo vyjadrujúce vzdialenosť k endzone na tej strane, ktorým smerom kam ukazuje trojuholník. 70 stôp a 9 palcov od postranných čiar na oboch stranách sú na každom jednom yarde tzv. hash marks, ktoré vymedzujú kde sa musí každá jedna hra začínať(vždy medzi nimi). Oblasť medzi hash mark a postrannou čiarou sa nazýva side zone, tu sa rozohrávať nesmie. Ak sa akcia skončí v side zone, lopta je automaticky postavená na najbližšiu hash mark, aby sa rozohrávalo vždy čo najbližšie k stredu ihriska.

Na oboch koncoch ihriska sú po celej šírke čiary, vzdialené od koncovej čiary 10 yardov, ktoré ohraničujú endzone(skórovacie územie), do ktorej sa útočiace družstvo snaží dopraviť loptu aby dosiahlo touchdown. Každé mužstvo má na jednom konci vlastnú endzone, ktorú sa snaží ubrániť pričom na druhom konci ihriska je súperova endzone do ktorej sa snažia dopraviť loptu.

Za endzone sa nachádza bránka, do ktorej sa lopta kope buď ako už spomínaný PAT po touchdowne alebo obyčajný field goal(kop z hry za 3 body). Všimnite si ako je základňa odmäkčená aby sa zabránilo zraneniam ak do nej hráč náhodou narazí.


Lopta

A Football

Lopta je zložená zo vzduchom plnenej gumenej vrstvy pokrytej koženou vrstvou so zrnitým povrchom. Na jednej strane lopty je biele gumené šitie, ktoré umožňuje pevnejší úchop pri jej hádzaní.

Obvod lopty po dĺžke sa pohybuje od 28 do 28 1/2 palca, zatiaľ čo obvod lopty po šírke je od 11 do 11 1/4 palca. Tieto rozmery platia pre lopty používané v NFL. Lopty používané deťmi sú menšie. Rovnako aj lopty pre vysoké školy sa trochu líšia od tých v NFL.

Od vtedy ako má lopta podlhovastý tvar, spôsob ako sa s ňou narába a hádže a hlavne spôsob akým odskakuje od zeme je rozdielny od iných športov, ktoré používajú guľaté lopty. Vzhľadom na rozdiely v šírke lopty hráči s väčšími dlaňami ju môžu uchopiť blízko k jej stredu, zatiaľ čo hráči s menšími dlaňami ju musia uchopiť bližšie k jej špicu. Pri hádzaní lopty je dôležité aby opúšťala ruku rotujúca okolo svojej pozdĺžnej osi, aby bola počas letu špicom namierená tým istým smerom(tzv. špirála). Pri dopade lopty na zem je rozhodujúci faktor určujúci smer jej odrazenia smer ktorým je otočená v momente dopadu. Pokiaľ špic lopty smeruje nadol lopta odskočí naspäť a naopak ak špic smeruje nahor lopta odskočí dopredu.


Dĺžka zápasu

Futbalový zápas je zvyčajne rozdelený na 15-minútové štvrtiny. Zápasy však zvyčajne trvajú okolo 3 hodín lebo časomiera, odpočítavajúca čas do konca štvrtiny v sekundách sa často zastavuje z rôznych dôvodov. Štvrtina končí keď časomiera skončí na nule avšak hra rozohraná pred koncom štvrtiny sa ešte môže dohrať. Po prvých dvoch štvrtinách zápasu(polčas) nasleduje 12 minútová prestávka aby si hráči aj diváci oddýchli. Niekedy sa táto prestávka využíva aj na zábavné účely aby sa udržala pozornosť divákov.

Na rozdiel od iných štvrtín, koniec druhej štvrtiny (polčas) znamená kvázi nový začiatok zápasu. Normálne keď sa skončí štvrtina vynuluje sa časomiera, vymenia sa strany a mužstvo, ktoré malo v moci loptu predtým pokračuje ďalej vo svojom útočnom ťažení.

Po polčase však, bez ohľadu na to kto mal v moci loptu pred tým, sa začína  výkopom a družstvo ktoré na začiatku zápasu loptu vykopávalo ju teraz prijíma a naopak. Navyše sa rovnako ako pri iných štvrtinách menia strany čiže vlastne aj samotné endzones.

The Play Clock. Vo futbale každý pokus posunúť loptu bližšie k súperovej endzone sa nazýva PLAY. Aby sa zaistilo že zápas si udržuje určité tempo používa sa play clock nezávisle na časomiere. Všeobecne začína play clock odpočítavaním od 40 sekúnd (v college je to 30 sec.). Do tejto doby je útok povinný dohodnúť sa na nasledujúcom signále a rozohrať. Ak sa im to nepodarí sú potrestaný 5 yardovou penalty za zdržovanie hry. Play clock sa spúšťa odpískaním rozhodcu, že lopta je pripravená na ďalšiu hru.

Remízy vedú k predĺženiam. V prípade že obidve družstvá majú rovnaký počet bodov na konci 4. štvrtiny je vyhlásená remíza, nasleduje 3 minútová prestávka, na časomiere sa nastaví ďalších 15 minút a zápas pokračuje v podstate od začiatku. Tu nasleduje systém sudden-death(tzv. náhla smrť), čo znamená že víťazom zápasu je ten kto prvý skóruje akýmkoľvek spôsobom(touchdown, field goal...). Pokiaľ sa to nepodarí žiadnemu z družstiev hrajú sa ďalšie predĺženia až kým sa to niekomu nepodarí. V týchto predĺženiach ide väčšinou hlavne o to kto získa loptu ako prvý o čom rozhoduje rovnako ako na začiatku zápasu hod mincou(coin toss). Družstvo ktoré ju získa sa väčšinou snaží pomaly ale isto priblížiť na dostrel súperovej bránky a kopnúť field goal.

Dôvody kedy sa časomiera zastavuje

  • Niektoré z družstiev skóruje

  • Hráč s loptou alebo samotná lopta sa dostane mimo ihriska

  • Rozhodcovia zvolajú time out kvôli zraneniu niektorého z hráčov

  • Niektorý z tímov sa dopustil faulu

  • Rozhodcovia posudzujú svoje rozhodnutie

  • Robí sa meranie aby sa určilo či sa útočiacemu družstvu podarilo dosiahnuť first down

  • Reklamná prestávka

  • Niektoré z družstiev si vyberie time out

  • Two minute warning

  • Pri zmene vlastníctva lopty

  • Keď útok dosiahne first down (iba univerzitný football)


Útok vs Obrana (Offense vs Defense)

V každom momente zápasu je každé družstvo buď útočiacim alebo brániacim. Toto je určené tým kto má vo svojej moci loptu. Tí čo majú loptu a majú tým možnosť skórovať sú vždy útokom a tí čo ju nemajú a snažia sa útoku zabrániť v skórovaní sú obrana. Vlastníctvo lopty sa samozrejme po určitých situáciách mení aby sa zachovala rovnaká možnosť skórovania pre obidve družstvá.

Útok. Zvyčajne je možné skórovať len vtedy pokiaľ útočíte. Úlohou útoku je prebojovať do súperovho územia dopravením lopty do jeho endzone. V podstate existujú dva spôsoby ako sa posúvať s loptou dopredu: 1.Držať loptu a bežať s ňou alebo 2.Hodiť loptu spoluhráčovi, ktorý sa s ňou následne snaží bežať až kým sa nedostane do endzone.

Obrana. Úlohou obrany je udržať súpera čo najďalej od vlastnej endzone. Toto môžu dosiahnuť iba zastavením každej hry zložením(tackle) hráča s loptou. Obrana sa prinajmenšom snaží zabrániť útoku v napredovaní avšak dobrá obrana dokáže zatlačiť útok spať k ich vlastnej endzone tým že zložia nosiča lopty ešte pred line of scrimmage(LOS) - čiarou z ktorej sa daná hra rozohrávala. Ak sa obrane podarí zložiť quartebacka ešte pred tým ako hodí pass nazýva sa to quarterback sack alebo iba sack.

Ktoré družstvo začína ako útok a naopak? Pred začiatkom zápasu sa o tom rozhoduje na základe hodenia mince. Hostia majú možnosť voliť si stranu mince ktorú bude vidieť po jej dopade na zem. Ak uhádnu tak si môžu vybrať či budú loptu vykopávať, čím odovzdajú loptu súperovi a začínajú ako obrana alebo budú loptu prijímať čím budú začínať ako útok. Súper si potom môže zvoliť ktorú endzone bude následne brániť. Tieto rozhodnutia sú zvyčajne ovplyvnené poveternostnými podmienkami.


Skórovací systém

Zvyčajne je skórovania schopný iba útok. Základný spôsob skórovania za 6 bodov je touchdown, ktorý sa dá dosiahnuť tým, že sa hráč útoku s loptou dostane do súperovej endzone. Druhým spôsobom ako môže útok skórovať je kopnúť loptu do súperovej bránky za 3 body.

Po touchdowne môže útok ešte skórovať dodatočné body pričom rozohráva z 2 yardovej vzdialenosti od súperovej endzone. Tu si môže zvoliť či bude kopať loptu do súperovej bránky za 1 bod(Point After Touchdown), alebo sa ju opätovne pokúsi dopraviť do endzone za 2 body(two-point conversion).

Skórovanie obrany. Výnimkou pravidla že iba útok môže skórovať je situácia zvaná "safety". Táto situácia nastáva keď sa obrane podarí zložiť hráča s loptou v jeho vlastnej endzone. Safety umožňuje obrane skórovať 2 body ale zároveň znamená aj zisk lopty lebo útok ju musí následne odovzdať súperovi výkopom.

Spôsob skórovania

Body

Touchdown

6

Field Goal

3

Safety

2

Two-Point Conversion

2

Point-After-Touchdown/Extra point

1


Všeobecné zručnosti hráčov

Útočné zručnosti

Blocking (blokovanie). Toto je úkon kedy fyzicky zabránime obrancovi aby dosiahol na útočníka, ktorý má loptu. Bez blokovania by bol nosič lopty prakticky prenasledovaný všetkými 11 hráčmi obrany a bolo by prakticky nemožné postupovať s loptou dopredu.

Blokovanie znamená používanie rúk a tela za účelom udržania blokujúceho hráča medzi obrancom a nosičom lopty. Blokujúci hráč však nemôže nijako držať obrancu (napr. za dres, ruku a pod.) lebo toto je posudzované ako faul "holding". Z rôznych bezpečnostných dôvodov nie sú blokujúci hráči oprávnený urobiť priamy kontakt pod pás súpera okrem situácie keď ofenzívny lineman blokuje defenzívneho linemana na LOS.

Run Blocking (blokovanie počas signálu kde sa s loptou beží). Špecifický druh blokovania používaný pri signáloch keď sa útok loptu snaží posúvať pomocou odovzdania lopty nosičovi, ktorý sa s ňou snaží bežať. Tu sa blokujúci hráči snažia odtláčať obrancov preč z dráhy, ktorou má nosič bežať, aby mu vytvorili tzv. hole (dieru).

Pass Blocking (blokovanie počas signálu kde sa hádže pass). Ďalší špecifický druh blokovania s účelom bránenia hráča, ktorý má loptu a ide ju hádzať (quarterback). Blokujúci sa snažia udržať obrancov, ktorí sa snažia zložiť quarterbacka.

Ball Running (beh s loptou). Je mimoriadne dôležité aby bol nosič lopty mimoriadne zručný aby sa mu podarilo preniknúť čo najďalej. Podobne ako myš naháňaná niekoľkými mačkami, musí bežec využívať svoju rýchlosť a obratnosť aby unikol obrancom. Na tento účel môže využívať rýchle zmeny smeru pohybu aby obrancov zmiatol alebo tzv. stiff arm, keď si pomáha odstrkovaním obrancov, ktorí ho chcú zložiť, s rukou v ktorej nemá loptu.

Správne hodená lopta (špirála)

Passing the Ball (hádzanie lopty). Väčšinou je tým hráčom, ktorý hádže práve quarterback, pričom hádže hráčom zvaným receivers. Ako jedna z najzložitejších zručností v tomto športe, hádzanie si vyžaduje od quarterbacka aby hodil loptu tak aby rotovala počas letu vzduchom (špirála - pozri obrázok) tak aby dopadla presne. Prihrávky, ktoré sa receiverom podarí chytiť ešte pred tým ako sa dotknú zeme sa nazývajú kompletné  prihrávky (complete pass) zatiaľ čo tie čo sa nepodarí chytiť sú nekompletné (incomplete pass). Najhoršia podoba nepresnosti quarterbacka je tzv. interception, keď hodenú prihrávku odchytí obranca. Preto quarterback musí nielen ďaleko a presne hádzať ale musí robiť dobré rozhodnutia či je daný hráč voľný a či ním bude aj v čase keď k nemu príde prihrávka.

 

Receiving the Ball (chytanie lopty). Aby mohol receiver chytať musí sa najprv zbaviť obrancov aby minimalizoval šancu na interception. Zvyčajne má receiver stanovenú trajektóriu (pass route), po ktorej má bežať a pomocou ktorej sa má obrancu zbaviť. Táto trajektória zároveň slúži quarterbackovi na to aby vedel predvídať kde sa bude receiver nachádzať kým k nemu priletí lopta. Akonáhle quarterback nájde najvhodnejšieho voľného receivera hodí mu loptu.

Samotná fáza chytenia lopty si takisto vyžaduje veľkú zručnosť. Receiver sa stále snaží zbaviť obrancov a zároveň sa musí sústrediť na chytenie lopty. Akonáhle sa mu to podarí musí sa ihneď sústrediť na jej zabezpečenie ak ho obranca bude hneď skladať. Ak receiver musí po prihrávku vyskočiť do vzduchu a nachádza sa blízko pri postrannej čiare musí si dávať pozor na to aby dopadol oboma nohami ešte do ihriska a zároveň už musí mať loptu plne pod kontrolou aby bola prihrávka považovaná za kompletnú. Ak však obranca vytlačí receivera von z ihriska ešte pred tým ako dopadne, pričom loptu má pod kontrolou a je jasné že by bez obrancovho zásahu dopadol do ihriska tak je prihrávka tiež považovaná za kompletnú.

Obranné zručnosti

Tackling (zastavovanie hráčov). Aby obranca zastavil útočníka s loptou musí ho zložiť. Je nevyhnutnou podmienkou pre každého obrancu aby ovládal túto zručnosť čo najlepšie. Najlepším spôsobom ako hráča zložiť je oblapiť ho okolo nôh a tým mu zabrániť v ďalšom pohybe. Zrazenie hráča k zemi nárazom do jeho hornej časti tela je takisto povolené ale je tu riziko že nás útočník odrazí pokiaľ je silnejší. Zložiť môžeme iba hráča s loptou inak ide o faul zvaný holding (držanie).

Pass Coverage (krytie prihrávok). Ide o bežanie popri potenciálnom receiverovi a snaženie sa zabrániť  chyteniu prihrávky. Obranca však v podstate nemôže receivera vôbec kontaktovať pred tým ako sa dotkne lopty. Táto činnosť je veľmi náročná lebo obranca musí bežať tesne popri receiverovi, ktorý sa ho snaží zbaviť svojou rýchlosťou a prudkými zmenami pohybu.

Pokiaľ obranca kontaktuje receivera pred tým ako sa dotkne lopty ide o faul (pass interference). Výnimkou tohto pravidla je to že obranca môže raz kontaktovať receivera na začiatku po snape pokiaľ sú nie ďalej ako 10 yardov od miesta skade sa rozohrávalo.

Najlepšie pre obrancu je ak sa mu podarí zachytiť hodenú prihrávku (interception). Aby sa mu to podarilo musí tušiť kde bude lopta hodená aby sa na toto miesto dostal skôr ako receiver. Akonáhle obranca chytí hodenú loptu, obidve strany si automaticky menia úlohy a obrana sa stáva útokom a naopak, čo znamená že obranca sa po chytení lopty snaží dostať čo najbližšie k súperovej endzone.

Kopacie zručnosti

Punt. Ide o kopnutie lopty z ruky čo najvyššie a čo najďalej za účelom dostať loptu čo najbližšie k súperovej endzone počas štvrtého pokusu aby súper musel začínať svoje útočné ťaženie čo najďalej od našej endzone.

Field Goal.  Takisto ako punt sa vykonáva hlavne počas štvrtého pokusu alebo keď už je málo času na dosiahnutie touchdownu. Ide o kopnutie lopty zo zeme do súperovej bránky za 3 body. Kopajúci hráč musí vedieť silno ale zároveň aj presne kopať keďže veľakrát musí lopta prekonávať veľké vzdialenosti. Tu zohrávajú dôležitý faktor aj prírodné podmienky ako vietor atď.


Pozície v družstve

Teoreticky by bolo možné hrať futbal bez špecializácie jednotlivých hráčov. Pokiaľ sa dodržiavajú pravidlá nie je podmienkou to aby jedna osoba robila zakaždým tú istú vec.

Avšak tak taktický šport ako futbal sa hrá najefektívnejšie ak sa každý hráč sústreďuje iba na určitý aspekt hry. Takto môže každý hráč zdokonaľovať svoje zručnosti potrebné k vykonávaniu zvolenej činnosti aby ju mohol vykonávať dokonale. Futbal je jedinečný šport v tom že družstvo sa skladá v podstate z 3 sub-družstiev. Prvé z nich sa zameriava na útočenie (offense), druhé zas na obranu (defense) a to tretie na situácie keď sa lopta kope (special teams). NFL povoľuje družstvám mať maximálne 45 hráčov, ktorí môžu nastúpiť do zápasu.

Nasleduje zoznam typických pozícií v jednotlivých sub-družstvách a ich stručný popis.

Pozície v útoku

Ofensive Linemen(OL) - Je to 5 najväčších a najťažších hráčov útoku. Ich hlavnou úlohou je blokovanie. Títo hráči nie sú oprávnení chytať prihrávky. Pri situácii keď sa hádže pass do konca nesmú prekročiť LOS skôr ako receiver chytí loptu. Ofensive linemen sa ešte rozdeľujú na jedného centra, dvoch guardov a dvoch tackleov. Center stojí v strede a vykonáva snap, po svojich stranách má oboch guardov. Tackle stojí vždy na kraji.

Quarterback(QB) - Vo väčšine prípadov je to práve quarterback, kto vedie futbalové družstvo. Je niečo ako veliteľ roty lebo prijíma rozkazy od trénera a sprostredkúva ich spoluhráčom. Ak pred rozohraním spozoruje, že súper prečítal ich hru a tuší čo sa bude diať má právo zvolať audible, čim vlastne zmení určený signál od trénera. Quarterback dostáva snap od centra a potom buď loptu odovzdá running backovi alebo ju hádže receiverom.

Prihrávky hádže väčšinou quarterback takže musí vedieť dobre hádzať. Rovnako musí byť aj rýchly aby sa vedel uhýbať obrancom, ktorí s ho snažia zložiť. Rovnako musí byť aj dosť silný aby odolal tvrdým zákrokom od obrancov. Najdôležitejšie pre quarterbacka je aby sa vedel správne rozhodovať pod tlakom.

Running Backs(RB) - Týchto hráčov môžeme rozdeliť na 2 skupiny - halfback a fullback. Títo zdieľajú podobné úlohy a tiež aj miesto na ktorom sa nachádzajú pri rozohrávke (za quarterbackom). Buď dostanú od quarterbacka loptu a bežia s ňou alebo mu blokujú aby mohol hodiť prihrávku, prípadne si sami po ňu bežia. Rozdiel medzi nimi je hlavne v ich hmotnosti a z toho sa odvíjajúci účel ich využitia. Halfback je ľahší a rýchlejší a snaží sa obrancom vyhýbať. Fullback je naopak ťažší a silnejší a obrancov sa zbavuje tým že ich rozráža svojou silou. Preto je častejšie využívaný na blokovanie, ktoré si vyžaduje silu. Často beží pred halfbackom, ktorý má loptu a rozráža mu cestu cez obranu.

Wide Receivers(WR) - Ich hlavnou úlohou je odbehnúť si svoj pass route aby sa zbavili obrancov a následne chytiť prihrávku. Preto musia byť rýchlí a obratní rovnako aj musia vedieť chytať loptu aj keď nie je zrovna najideálnejšie hodená.

Tight End(TE) - Je to hráč ktorý je zmiešaninou linemana a receivera. Je postavený na kraji útočnej lajny. Zvyčajne blokuje spolu s OL ale rovnako môže aj chytať prihrávky ako receiver. Musí byť väčší ako receiver ale rýchlejší ako lineman aby mohol chytať prihrávky. Keďže TE je zvyčajne iba 1 tak podľa neho môžeme rozdeliť ihrisko na 2 strany. Tú stranu, na ktorej sa nachádza TE nazývame silná strana (strong side) a tú druhú nazývame slabá strana (weak side).

Pozície v obrane

Defensive Linemen(DL) - Prácou týchto hráčov je zastaviť quarterbacka alebo ktoréhokoľvek hráča, ktorý má loptu. Tomu však predchádza boj s OL a preto musia byť najťažší a najsilnejší hráči obrany.

Linebackers(LB) - Ako univerzálny obranca, musí LB buď pokrývať prihrávky alebo zastavovať nosičov lopty. Zvyčajne sú traja alebo štyria. U týchto hráčov musia byť tri dôležité vlastnosti (sila, rýchlosť, obratnosť) v rovnováhe.

Defensive Backs(DB's) - Tzv. secondary. Posledná línia obrany, ktorá hlavne bráni prihrávky alebo zasahuje vtedy keď zlyhajú DL a LB. Rozdeľujú sa zvyčajne na dvoch hráčov zvaných cornerbacks(CB) a na dvoch zvaných safety(S). DB musí byť hlavne rýchly a obratný a musí vedieť predvídať čo bude robiť hráč s loptou aby ho čo najskôr chytil a zastavil. Takisto musí vedieť odhadovať kam bude QB hádzať loptu aby ju buď zachytil alebo aspoň zrazil aby je nemohol receiver chytiť.

Pozície v special teams

Place Kicker(PK) - Tento hráč má na starosti kopanie lopty pri výkopoch a field goaloch. Zdá sa byť prepychom držať jedného hráča len na to aby niekoľkokrát za zápas kopol do lopty ale v profesionálnej súťaži to býva práve on kto často rozhoduje zápasy.

Punter(P) - Hráč, ktorý kope punt. Z toho vyplýva, že musí vedieť chytiť snap od centra a kopnúť loptu vysoko a zároveň ďaleko avšak nie na úkor presnosti.

Holder(H) - Jeho prácou je chytať snap a držať loptu na zemi pre place kickera pri field goaloch. Túto prácu robí zvyčajne záložný quarterback alebo punter, vzhľadom na ich skúsenosti pri chytaní snapu.

Kick Returner(KR) - Počas výkopov alebo puntov tento hráč chytá loptu a snaží sa ju odniesť čo najďalej. Hráči na tejto pozícii musia byť hlavne rýchli.

Teoreticky by bolo možné hrať futbal bez špecializácie jednotlivých hráčov. Pokiaľ sa dodržiavajú pravidlá nie je podmienkou to, aby jedna osoba robila zakaždým tú istú vec.


Rozostavenie hráčov na ihrisku

Pred každým rozohraním má každý hráč na ihrisku svoje miesto z ktorého štartuje po snape. Takéto rozostavenie hráčov nazývame formácia, pričom každé družstvo používa vlastné formácie prispôsobené schopnostiam hráčov a zvolenému signálu. Samozrejme formácia záleží aj od toho či sa na ihrisku nachádza obrana, útok, resp. special teams toho konkrétneho družstva. Pre ilustráciu si pozrite obrázok jednej z možností rozostavenia hráčov útoku a obrany.